lördag, april 19, 2008

Loppmarknad

Idag har klassen haft loppmarknad i Farsta centrum. Vi startade redan kl. 10 och det var full fart direkt! Alla små tanter flockades runt borden och köpte alla möjliga och omöjliga saker. Tur att jag hade ordentliga elever och föräldrar på första passet. Barnen hade delat upp sig i fyra tvåtimmarspass, och de som sköter sig bäst råkade hamna i början av dagen, vilket var bra eftersom det var då det fanns mest grejer. En del av dem som hade eftermiddagspassen satt däremot mest och slappade på en bänk, och förundrades över varför folk köper gamla saker... Insåg att de flesta av de här barnen aldrig hört talas om loppmarknader förut. Men klassen som helhet skötte sig jättebra, och vi fick in massor med pengar. Har inte räknat dem än (en av föräldrarna tog hand om pengarna) men jag tror det blev nånstans mellan 4000 och 5000. Så klassens efterlängtade klassresa kan nog bli av trots allt!
Samtidigt som det var en väldigt lyckad dag, kan jag inte låta bli att irriteras över att så många föräldrar inte ställer upp. 8 av 17 st lämnade in lappen om när de kunde vara med under dagen, och bara föräldrarna till 5 elever dök upp... Jag hade inte väntat mig att samtliga föräldrar skulle vara där, men jag tycker i alla fall att man som förälder kan bemöda sig om att skicka tillbaka en lapp till skolan, även om det bara är för att tala om att man tyvärr inte kan vara med just den här dagen. Men som tur är är de föräldrar som ställer upp verkligen bra - en av dem var t.om. där i stort sett hela dagen. Och kanske inte så förvånande så är det de elever vars föräldrar ofta ställer upp som har bäst resultat i skolan...

Vilken himla tur att det är söndag imorgon, för jag är helt slut efter dagen. Skulle behöva en hel helg nu, men får väl nöja mig med en dag!

1 kommentar:

HellaBella sa...

Vilken otrolig energi du har. Kul att klassresan verkar bli av så du får lön för mödan.