torsdag, januari 15, 2009

Trilskande brandvarnare

Är just nu väldigt irriterad på min brandvarnare. För ett par veckor sedan råkade jag sätta på ugnen efter att jag hade rengjort den med något speciellt medel och det började då lukta ordentligt bränt och brandvarnaren gick igång. Det var väl helt okej - det är ju det den är till för och jag fick i alla fall bekräftat att den fungerar (och det fick väl även resten av huset...). Hoppade upp på en stol och slet ner den från taket och försökte desperat ta ut batterierna - men de är fastskruvade. Fingrade då lätt hysteriskt på alla delar av den och till slut tystnade den. Vågade sen inte röra den på några dagar, men till slut satte jag i alla fall upp den igen. Allt var frid och fröjd - ända tills igår morse... Jag var lite försenad och kom just ut ur badrummet iklädd endast en handduk kl 7, något stressad eftersom jag brukar gå hemifrån fem över 7. Då - utan någon som helst anledning - börjar den #+&%@ brandvarnaren att tjuta rakt ovanför mitt huvud! I panik kastade jag mig upp på en stol igen och slet ner den och tryckte och bankade ursinnigt på den tills den äntligen höll tyst. Med hjärtat bultande klädde jag blixtsnabbt på mig medan jag halvt väntade mig att grannarna skulle banka på dörren och undra vad sjutton jag höll på med. Men inget hände och jag lämnade brandvarnaren åt sitt öde och fick springa till bussen. Det var bara att hålla tummarna för att den inte skulle få för sig att tjuta igen medan jag inte var hemma.
Så nu ligger den eländiga brandvarnaren på en stol och jag blänger på den ibland och vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Det vore ju inte så kul om den satte igång med sitt tjutande mitt i natten...

Påminner mig om ett gammalt Vänner-avsnitt där Phoebe har problem med sin brandvarnare som bara piper och piper. Till slut slänger hon den i sopnedkastet men den kommer tillbaka ändå.......

4 kommentarer:

Kajsa sa...

Jag rekommenderar att du tar kontakt med Hasse-Kennet. Den kanske inte är helt ok efter ditt första anfall...

HellaBella sa...

Jag hade redan hört det av L, då vi passade barn ihop i morse... Ha en trevlig helg trots allt!

Alice sa...

Skaffa en ny. Eller kolla med de där fastighetspersonerna ni har.
medan du väntar på hjälp kan du titta på denna:
http://www.youtube.com/watch?v=4tkY08MhfoU&feature=related

Hemulen sa...

Haha, Phoebe är ju underbar! :)
Jag har i alla fall inte bankat sönder min. Ännu...