söndag, januari 25, 2009

Recepttips

Så var helgen slut igen. Det är inte klokt vad fort de går, de där helgerna. Fast jobbveckorna går i och för sig också väldans fort. Bara fyra veckor kvar till sportlovet nu!
Helgen har varit lugn och avkopplande. Tog tillfället i akt och storstädade här hemma igår, det behövdes verkligen. Var sedan på ICA i Sickla och veckohandlade och bjöd sedan hem mamma på middag. Gjorde supergoda thailändska fiskbiffar, efter ett recept från senaste Buffé-tidningen. De är nu ny favorit:

400 g fiskfilé (t.ex. hoki eller lax)
1/2 paket färska haricots verts (75 g)
1-2 msk röd currypaste
1 ägg
2 msk asiatisk fisksås
1-2 msk potatismjöl
1 msk socker
1 msk krossade/smulade torkade limeblad (de hoppade jag över, gick utmärkt ändå)

1. Skär fisken i bitar. Skär haricots vertsen tvärs över i tunna skivor.
2. Lägg fisk, currypaste, ägg, fisksås, potatismjöl och socker i en matberedare. Pulskör till en inte alltför jämn färssmet. Lägg i en bunke och blanda i bönor och limeblad.
3. Forma färsen till 12-16 biffar med fuktade händer. Stek på medelhög värme i rikligt med olja ca 1 minut på varje sida (behövdes lite längre tyckte jag, men jag kanske gjort de lite för tjocka).

Med fanns också ett recept på en "sötsyrlig dipp" att ha till (har inte testat den):
Värm 1 dl vatten, 1 dl socker och 2 msk ättiksprit (12 %) på svag värme. Dekorera med strimlad chili.


Idag, söndag, tog jag mig en lång slappa-förmiddag och åkte sen en sväng till pappa. När jag kom dit var bara äldsta systern hemma och vi spelade ett parti Familje-Geni (jag vann :). Senare spelade jag igen mot lillasyster och pappa när andra systern var på badmintonträning - och jag vann även där. Med andra ord är jag familjens geni :)

Just nu håller jag på att baka bröd efter ett recept jag fått av min kollega M. Fick smaka en så god smörgås av henne på jobbet förra veckan, och var tvungen att testa själv. Här är receptet:

2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl dinkelmjöl
1 dl grahamsmjöl
3/4 dl krossad råg
1 1/2 dl blandade frön (tog hälften solros, hälften pumpa)
några aprikoser, russin eller korinter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl honung
5 dl turkisk yoghurt

Smörj en bakform. Blanda alla torra ingredienser. Blanda sedan i honungen och yoghurten. Ös över allt i formen. Grädda i 175 grader längst ner i ugnen i ca 1,5 timme.

Brödet står i ugnen just nu, förhoppningsvis blir det lika gott som det jag fick smaka!

3 kommentarer:

Kajsa sa...

Har du börjat ett nytt liv? Ekolåda, hemgjorda "fiskekaker" och hembakat bröd! Var ska det sluta? OK, jag vet att du kan...

HellaBella sa...

Det receptet snor jag också. Vi brukar baka liknande bröd. Tyvärr är inte barnen lika förtjusta som jag...

Alice sa...

ugn var det ja. måste fixa en ugn. håller med din mamma om att det hela låter äldigt husligt. på ett bra sätt naturligtis.