söndag, januari 18, 2009

Flöjtspel + Fjärilshuset

Idag har det varit en fullspäckad söndag. Jag började med att spela flöjt med flöjtgruppen jag är med i. En gång i tiden hette vi Täby Flute Choir och kallade oss för flöjtorkester, men numera är vi så få (och håller dessutom inte längre till i Täby) så vi kan väl mest kallas flöjtgrupp. Fast idag var vi bara en trio... Men trevligt var det i alla fall att träffas och spela lite, och vi brukar avsluta med en liten fikastund - men idag blev det en allt annat än lugn sådan. Precis när vi satt oss i personalrummet (spelade på mitt jobb) så började larmet tjuta (vad är det med mig och larm den senaste tiden?!). Sprang ner till ingången där larmskåpet sitter och träffade på vår stackars städare som förstås inte visste att vi var där. Vi lyckades stänga av larmet, men lilla dosan i larmskåpet envisades med att pipa hela tiden ändå. Ringde ett telefonnummer som stod i skåpet men ingen svarade. Ringde då till vår skolsekreterare som hänvisade till vaktmästaren. Ringde vaktmästaren men han svarade inte heller. Då och då provade vi med våra respektive koder och varje gång tystnade pipet i ca 5 sekunder innan det satte igång igen. Till slut lyckades vi i alla fall få tyst på apparaten och jag återgick till fikastunden, men kunde inte riktigt koppla av, tänkte att bevakningsfirman förmodligen skulle dyka upp när som helst. Gick och tittade ut genom fönstret då och då och efter ett tag stod mycket riktigt en bil från Bevakningstjänst där utanför. Men bilen var tom och jag sprang runt i skolan för att leta upp någon att förklara mig för. Hittade honom till slut vid ett annat larmskåp och berättade vad som hänt. Men det visade sig att det inte var vi som satt igång larmet, utan det var ett s.k. driftslarm - så vi hade inte gjort något fel trots allt. Skönt!


Efter flöjtandet väntade en tur till Fjärilshuset i Haga. Där fanns inte bara fjärilar utan även dessa fula fiskar...



... och köttätande växter...


... och skränande kakaduor...


... och förstås även vackra fjärilar:

Avslutade dagen med en fika/middag på Coffeehouse by George vid Odenplan.

3 kommentarer:

Alice sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Alice sa...

dina foton är mycket finare än mina! en reklam för att använda kamera istället för mobil med andra ord.

lustigt förresten att du haft problem med två olika larm på sistonde.

HellaBella sa...

Det är ju det jag säger man ska akta sig för att vara i skolan när den är larmad...Skönt att det gick bra!