måndag, december 01, 2008

Adventskalender del 1

Jag prenumererar på mattetidskriften Nämnaren, som varje år har en adventskalender med olika mattekluringar. Tänkte försöka lägga ut en här varje dag, vissa är enkla och vissa är näst intill omöjliga. Det finns inget facit, så bidra gärna med lösningar ni som vill!

Här är första kluringen:

Hur kan man skriva talet 100 om man bara får använda 5 ettor och tecknen för de fyra räknesätten?

Har inte kommit på någon lösning själv ännu, men det borde ju gå på nåt sätt! Återkommer när jag kommit på det...

7 kommentarer:

Alice sa...

jag fattar inte (surprise). måste man räkna eller får man liksom bygga talet hundra visuellt med strecken och så?

själv gillar jag mörk choklad i mina kalendrar.

du kollar väl in www.fidelur.se?

Unknown sa...

Får man skriva med parentes? Så här:

(11-1)^1+1

/Alex

Alice sa...

Nej jag vet!
först en etta.
Sen två ettor med minusstreck emellan sig så att det blir en nolla.
Sen en till likadan.
och voilà, man har skrivit talet 100!

Hemulen sa...

Vet inte om man får använda parenteser eftersom det står bara ettor och tecknen för de fyra räknesätten. Och vad menas med ^ Alex?
Och ditt sätt funkar nog inte, Alice - utan parenteser blir det väl 8?

Alice sa...

jo det funkar visst. tror jag.
kolla.
_ _
1 1_1 1_1

Ser du, hundra!

Alice sa...

alltså de översta _ ska vara lite längre till höger. dumma datorn.

Unknown sa...

man behöver inte skriva parenteser, de är bara avskiljare som användes för tydlighet. Tänk så här:

ta 11-1 och upphöj det till 1+1 så får du 10upphöjt i 2 dvs 100.