söndag, december 07, 2008

Mumsig dessert

Firade min födelsedag igår, två dagar för tidigt, men lördag känns som en bättre dag att fylla år på än en måndag, så det fick bli lite förskottsfirande i år. Min snälla mamma kom hit många timmar tidigare och hjälpte mig att fixa med allt. Vi gjorde en thailändsk fiskgryta som blev väldigt lyckad, och en dessert med saffransapelsiner som jag först var lite tveksam till , men som visade sig vara en supergod efterrätt. Rekommenderas!

Här syns några av gästerna mumsa på desserten - och mamma är nog i färd med att berätta hur hon skalade och "filéade" alla 12 apelsinerna. Det är tur att jag har en sån tålmodig mor!


Försökte mig på en närbild, men den blev inte bättre än så här (ser godare ut i verkligheten):

En massa fina presenter fick jag också, här är mitt lilla presentbord (och presentfönsterbräda): (jag vann 75 kr på triss-lotterna!)

Och receptet på saffransapelsinerna? Kommer här, förstås!

(4 pers)

4 saftiga och söta apelsiner, gärna navelapelsiner

kryddig lag av:

2 dl vatten

2 dl socker

2-3 stjärnanis

1 liten kanelstång

1/2 g saffran (=1 kuvert)

4 hela kryddnejlikor

ca 2 dl vispgrädde att servera till

Börja med att med en vass kniv skära eller "tälja" av allt skal, också det vita innerskalet på apelsinerna ska bort. Skär med vass liten kniv ut apelsinfiléer, som då ska bli helt skinnfria. Lägg dem i en skål.

Koka vatten och socker till lagen i en inte för stor kastrull. Låt det bubbelkoka ett par minuter utan lock och lägg sedan i kryddorna. Låt lagen småkoka (fortfarande utan lock) i ungefär 5 minuter. Låt den svalna något och häll den sedan över apelsinklyftorna. Låt dra minst en timme före serveringen. Servera med lättvispad grädde.

Ur "Under valnötsträdet" av Anna och Fanny Bergenström (där det också finns en bra mycket bättre bild av hur det ska se ut!)

1 kommentar:

HellaBella sa...

Tack för receptet!Grattis på din stor dag idag. Jag hoppas du blir firad även på självaste dagen!!!