tisdag, december 02, 2008

Adventskalender del 2

Kurt och Ola har lika många nötter. Det finns tre sorter och de har olika många av varje sort. Kurt har lika många valnötter som Ola har kokosnötter medan Ola har fler valnötter än Kurts kokosnötter. Kurt har fler kokosnötter än hasselnötter och Ola har fler hasselnötter än kokosnötter. Vem har flest hasselnötter?

Är alldeles för trött just nu för att ge mig på den här, det blir bara en enda nötblandning i huvudet... Återkommer när jag orkar tänka!

4 kommentarer:

Alice sa...

kurt! det är kurt va?
jag har gjort en teckning och allt.

Unknown sa...

det e kurt eftersom vi vet att ola har fler av de nötter vi har koll på och då måste kurt ha fler av den sista nötsorten för att de ska kunna ha lika många.

Hemulen sa...

Hihi, vad söta ni är som klurar på mina matteuppgifter på kvällarna :)
Och den ena är en rita-teckning-typ och den andra en resonera-logiskt-typ, era korta små inlägg beskriver er båda så väl... :)

Förresten, Alice, kommer du ihåg vår mattelärare som sa att du var så logisk?? :D

Alice sa...

sluta förolämpa mig :)

kan fröken snälla notera att jag svarade först? :)