torsdag, december 11, 2008

Adventskalender del 10...

... kommer idag istället för den 10:e, eftersom jag var ute på trevligheter med kollegorna igår och inte orkade blogga när jag kom hem. Vi var och åt middag på Helenes krog vid Mariatorget (där jag åt en fantastiskt god fiskgryta + mumsig marängsviss till efterrätt) och sedan gick en del av oss på Sissela Kyles show "Dina dagar är räknade". Hon är verkligen rolig och vi fick en välbehövlig skrattkväll såhär i slutet av terminen. Nu känns det verkligen att det gått en hel termin, det är bara nedräkning fram till lovet som gäller. Det blir segare och segare att gå upp på morgonen för varje dag och det blir flamsigare och flamsigare i personalrummet... Bara 6 skoldagar kvar nu!

Så till matteproblemet då...

När gammelmormor var liten övade man väldigt mycket räkning i skolan. Hon brukade skriva siffror med bläckpenna och +, - och x och ibland andra tecken med färgpennor. I ett övningshäfte som hon har sparat kan man fortfarande läsa siffrorna, men +, - och x har blivit suddiga med tiden. Kan du gissa vilka tecken som saknas här?
2 5 3 = 7 och här:

2 3 5 7 = 11 och här:

2 3 5 7 11 = 13 och vilket tecken saknas här:

2 x 3 + 5 x 7 11 + 13 + 17

Här saknas det också ett par tecken:

2 x 3 x 5 + 7 - 11/13 + 17 = 19 Vilka?

1 kommentar:

Alice sa...

kan jag bara få säg att upplägget för den här typen av mattetal är ganska märkligt.
gammelmormor och skrivboken minsann.
känns som de försöker lura in mig i sin mattevärld med en skojig historia. men jag vill inte, haha!