onsdag, juli 23, 2008

Tunisien

Idag är jag något mer utvilad, har packat upp och tvättat och fått lite ordning på tillvaron igen :) Så här kommer de utlovade bilderna (och ev. några filmer också, om jag lyckas med det) från Tunisien-resan.

Först en bild på hotellrummet, som jag lyxigt nog hade helt för mig själv. Det var inte världens nyaste hotell, men jag tyckte det var helt ok - framför allt var det positivt att det fanns luftkonditionering...


Här sitter vi och väntar på att hotellrestaurangen ska öppna. På våra små rosa halvpensionskort stod det att middagen serverades kl. 19.00 - 21.00, men utanför restaurangen stod det 19.30 - 21.30. Satte oss vid poolen och väntade till strax efter 19.30, då det stod en liten kö av hungriga skandinaver vid den ännu stängda dörren. Vi lärde oss ganska snart att tider inte är något som tunisier tycker är särskilt viktigt...



En kvällsbild av hotellet och poolen:


Min yngsta syster med en av sina många beundrare bland killarna som jobbade på hotellet. De gick ständigt runt och flörtade med henne - och hon var förstås överlycklig :)



Jag, pappa och min andra syster i poolen:


Underhållningen en kväll bestod av beduindans, magdans och en man som dansade med krukor på huvudet. Han började med en och fick sedan fler och fler staplade på huvudet. Efter den här bilden fick han en till, så som mest hade han åtta stycken - och dansade samtidigt.



På söndagen åkte vi på en båtutflykt till "Flamingo-ön" som ligger strax utanför staden Houmt Souk. Här sitter vi på hotelltrappan och väntar på bussen på morgonen:



Vi åkte med ett piratskepp, här ser man en del av det + min pappa i trappan i vit t-shirt:


Så här såg vårt skepp, "Pärlan", ut. Totalt var det nio eller tio likadana skepp som åkte till ön samtidigt, och vi gissade att det var ca 150 personer på varje båt. Den lilla obebodda ön blev helt invaderad av turister. Några flamingos såg vi inte röken av - om det nånsin funnits några där hade de väl flytt för länge sen i rena förskräckelsen...



På ön badade vi i havet (som för övrigt var otroligt salt) och sedan bjöd piraterna på lunch. De spelade och sjöng och bar maten på huvudet. Vi fick nygrillad fisk, couscous, tunisisk sallad (finhackade tomater, gurka och lök) och "brick" - en slags äggröra med friterat skal runt om. Den måltiden var nog den godaste på hela veckan.



Efter maten spelade några av piraterna teater, men det har jag tyvärr inga bilder på. De gjorde tre sketcher, där de gjorde parodi på tyskar, italienare och fransmän. Sketchen om tyskar var på tyska osv. Jag förstod den tyska och den italienska hjälpligt - den franska var lite svårare eftersom den var både längre och de pratade fortare. Men jag blev imponerad av deras språkkunskaper, det är inte lätt att spela teater på andra språk än sitt eget, och dessutom tror jag att de improviserade en hel del. De var i alla fall väldigt roliga.

Apropå språk, så var det en av piraterna som gav information om dagen ombord på båten - han pratade arabiska, franska, tyska och italienska - mer eller mindre flytande. Sedan sa han "English - hello, I love you, good bye" :) Som tur var kunde en annan av dem hjälpligt översätta informationen till engelska, så vi kunde få bekräftat de fragment som vi lyckats förstå från de andra språken.


I måndags åkte min pappas fru, min äldsta syster och jag på en utflykt som hette "Djerbas hemligheter. Vi åkte först till El Kantara, där det finns en 7 km lång bro till fastlandet. Vi fick veta att bron byggdes år 50 k. Kr med hjälp av en kamel. Kameler sätter aldrig sin fot på mark som inte är säker, så de lät kamelen gå över vattnet (det är väldigt långgrunt) och byggde sedan bron där kamelen hade gått. Därför blev bron väldigt krokig... Sedan dess har de förstås byggt om den, nu är den lite rakare och ser ut så här. Bredvid bron går pipelines med vatten och el, eftersom Djerba varken har egen vatten- eller elförsörjning.


Därefter åkte vi vidare till Guellala, där vi besökte en av många keramikbutiker. Vi fick se när en av keramikerna gjorde en kruka, och sedan ett lock som passade precis. Han pratade tyska (efter att vi fått välja på franska, tyska och italienska) och den svenska guiden försökte översätta, men hon var inte särskilt bra på tyska, så det var inte så lätt att förstå. Han demonstrerade också den "magiska kamelen", den vita som står i främre vänstra hörnet på bordet (egentligen är det en dromedar, eftersom den bara har en puckel, men den kallades för "magic camel"). Jag filmade när han visade hur den fungerar, men har försökt lägga upp filmen här, men det verkar inte fungera. Hur som helst så är det en kanna, där kamelens huvud är pipen och det finns ett handtag där bak. Han hällde först i vatten uppifrån - i pucklen - sedan vände han upp och ned på kamelen, utan att något rann ut. I botten fanns också ett hål, där han hällde mera vatten. Han vände sedan tillbaka den igen och inget rann ut den gången heller. Sedan skakade han den lite lätt och hällde sedan ut allt vattnet genom pipen. Han sa att man kan använda den till att göra t.ex. salladsdressing eller cappuccino.
Jag köpte en sådan kamel till mig själv, och ett stort fat till min mamma. Provade kamelen på hotellet sen och det fungerar faktiskt. Förstår inte riktigt hur - men är den magisk så är den :) Keramikern föreslog att man skulle köpa två stycken och slå sönder den ena för att se hur den ser ut inuti... (det förstod vi efter en lång stund, med gemensamma tolkningskrafter, efter att han sagt det på både tyska och italienska....)



Vi var också på ett museum, som jag inte kommer ihåg var det låg, där de hade vaxfigurer som visade olika tunisiska traditioner, t.ex. bröllopsförberedelser, mattvävning, korgflätning m.m. När vi tittat på utställningen gick vi in i museets butik, där en man plötsligt sa "Come, come, berber, berber" och tog fram ett stort gult skynke, som han började vira in mitt huvud i. Här kan man se min syster och mig som äkta berber-kvinnor :)
(väldigt varmt var det, och inte så lätt att andas...)

Efter museet åkte vi till Djerbas "huvudstad" Houmt Souk, där vi först gick till en mattfabrik där vi fick se när kvinnorna knöt mattor. Jag fick också hjälpa en av kvinnorna, så nu har jag gjort en av knutarna i en äkta tunisisk matta - det ni :) Sedan gick vi till marknaden, där försäljarna gjorde allt för att vi skulle handla hos dem. Vi hade fått veta av guiden att vi inte skulle säga att vi kommer från Skandinavien, eftersom de då skulle sätta mycket högre priser, utan vi skulle säga att vi kom från något land där folk har mindre pengar. Så vi gick runt och sa att vi var från alla möjliga länder - trots det var det en av försäljarna som sa "Välkomna, välkomna" :)
Vi gick runt i drygt en timme, innan bussen gick tillbaka till hotellet igen. Jag nöjde mig med att köpa ett halsband, med "Fatimas hand" - en symbol som fanns på allt möjligt och som betyder tur. Man hänger ofta upp den ovanför dörren, ungefär som en hästsko hos oss. Handens fem fingrar symboliserar islams fem grundpelare.
Här en bild på min pappa och mina systrar, solbrända vid middagen sista kvällen. Själv är jag förstås inte lika brun - men har i alla fall skiftat till några nyanser mindre vit...



Som jag nämnde tidigare, så var tunisierna (i alla fall de som jobbar med turister) rätt bra på att kunna många språk - även på hotellet kunde många franska, tyska och italienska. Men engelskan var det som sagt lite värre med. Och språkmänniskan i mig kunde förtås inte låta bli att ta kort på dessa skyltar som jag hittade på olika platser i hotellet. Den första rör tiderna för utomhuspoolen:
(det är engelskan jag reagerade på - de andra språken kan jag inte tillräckligt bra för att se om det är något fel, så kommentera gärna ni som kan dem)



Nästa skylt satt vid datorn där man kunde gå in på internet. Skrattade ganska gott åt den :)



Slutligen några filmer som jag hoppas att jag lyckas få dit.

Här tränar Kika på att dyka, och pappa visar henne hur hon ska göra. Har tyvärr ingen bild eller film på hennes första försök som jämförelse - men kan tala om att det här är bra mycket bättre än hur det såg ut i början :)






3 kommentarer:

Alice sa...

vilken härlig semester!
jag är lite nyfiken på den där flamingo-ön, varför åkte man piratbåt dit? kanske flamingo betyder turist på något språk? haha

den där poolskylten låter lite konstig på italienska också, extremt tillsnofsad liksom, det kanske är korrekt rent grammatiskt men det låter väldigt konstigt.

hade

HellaBella sa...

Välkommen hem! Du ser ut att ha haft en skön vecka. Kul att ni kunde göra så många utflykter. Själva lät inte tjejerna oss göra så mycket mer än bada, bada och åter bada...

Anonym sa...

Hur ser den ut inifrån då? är lite nyfiken :)Har du kikat in i den eller har du en gissning?