söndag, juli 13, 2008

Gotland

Insåg att jag visst lovat lägga lite Gotlandsbilder här, så det är väl bäst att man gör det :)

Vi åkte till Visby, med färjan från Nynäshamn, tidigt i söndags morse (färjan gick redan 07.30). Sen åkte vi direkt till Norrgårde, där min mammas grannar har ett sommarhus. Eller hus är väl egentligen en stor underdrift, det är mer en stor gård, med ängar och lada och allt. Jättemysigt ställe, ungefär 2-3 mil öster om Visby. Här är deras hus, som de håller på och renoverar:

Under tiden de renoverar bor familjen hos mormor, i "lilla huset" precis bredvid:

Där fick vi också plats, i det gulliga gästrummet med utsikt över ladan:

Det härliga valnötsträdet på deras tomt är det som fått ge namn åt boken "Under valnötsträdet" (mammas granne Fanny och hennes mamma Anna Bergenström är de som gjort bl.a. "Under valnötsträdet", "Kärlek, oliver och timjan" och flera andra jättebra kokböcker):

Första dagen vi var hos dem tog dem med oss på en liten rundtur i östra Gotland. Vi satt mest i bilen, eftersom det regnade rätt rejält, men då och då lättade det lite så vi kunde gå ut. Bl.a. plockade vi en massa fina stenar på en fin stenstrand:

Andra dagen åkte mamma och jag på en egen utflykt till norra Gotland, där vi besökte en hel del fina platser som vi fått tips om. Vi tog också en tur över till Fårö, där det var väldigt fint men också väldigt blåsigt:

På onsdagen lämnade vi den mysiga gården och tog oss söderut, ända ner till Holmhällar, där vi bodde en natt på ett vandrarhem. På vägen dit stannade vi också på många fina ställen. Bl.a. var vi i en kyrka (Lau kyrka) som var känd för sin speciella akustik - den hade 13 sekunders efterklang. När vi kom in stod en tjej och sjöng och det var riktigt häftigt att lyssna till.

Vi tog också en del bilder från bilen, bl.a. på den här roliga skylten:

På torsdagen begav vi oss norrut igen, mot Visby. På vägen stannade vi bl.a. i Hoburg och tittade på Hoburgsgubben, som enligt min mening inte alls var särskilt speciell. (vet inte om det syns, men någon hade roat sig med att spraya hans näsa blå och röd...)

I Visby roade vi oss med att strosa omkring på kullerstensgatorna och titta i affärer. Jag köpte två par strumpor med får på och en liten burk salmbärssylt, som tydligen är speciellt för Gotland. Sista natten tillbringade vi i en liten stuga på en campingplats strax utanför muren. Stugan såg mer ut som en lekstuga men hade ändå plats för fyra sängar, ett bord, fyra pallar, kokplatta och kylskåp (!):
Nästa dag, fredag, tog vi en sista runda bland gränderna i Visby och sedan tog vi färjan hemåt igen. En bild på solnedgången i Visby får avsluta detta inlägg: