torsdag, maj 01, 2008

En regnig valborg


Det känns som att det alltid är dåligt väder på Valborg. I år såg det ju faktiskt lovande ut väldigt länge. Men så kom regnet... Men det var faktiskt helt okej ändå, tycker jag - på nåt sätt hör det till att det ska vara lite kallt och ruggigt den kvällen. Kanske för att det är så typiskt oss svenskar att prata om - och särskilt klaga på - vädret. Man jämför valborgsmässoaftnar från förr och diskuterar vilken som var bäst/sämst - vad skulle vi annars ha att prata om...

Tillbringade kvällen i mina gamla hemkvarter. Först bjöds det på mumsiga grillade lammkotletter och lika mumsig rabarberpaj hemma hos mamma, och sedan gick vi ner till den lokala majbrasan. Det är femteklassarna i min gamla skola som har hand om firandet varje år, och alla intäkter går direkt till deras klasskassor, så vi var ju tvungna att sponsra lite. Extra viktigt kändes det i år när jag själv har en klass som samlar pengar till en klassresa. Och som vanligt fick man höra mammas berättelse om hur hon tillsammans med en annan klassförälder satt brandvakt vid resterna av brasen mellan kl. 03 och 05... Det här var alltså år 1991 - så jag har hört historien några gånger nu :)

I år var det lillkusinens första besök vid en valborgsmässoeld - eller "missoeld" som han kallade det - och det var nog en stor upplevelse. Särskilt eftersom det fanns fiskdamm och popcorn, och han dessutom träffade sin ena tjej (ja, han har två:) från dagis.


Oj, måste springa till tvättstugan nu. Ena tvättmaskinen var irriterande nog trasig, så hinner bara med hälften av den tvätt jag tänkt, grr....

Inga kommentarer: