söndag, maj 25, 2008

Melodifestival och Mors dag

Så var helgen över igen. Jisses, vad fort det går! Lördagen ägnades mest åt tvätt och städning. Hade inte städat på alldeles för länge, så det krävdes verkligen en storstädning. Tråkigt - men fint när det väl är gjort. Åkte också hem till mamma för att rota runt på vinden efter min gamla sovsäck och stora ryggsäck, inför den stundande klassresan. Ryggsäcken hittade jag på en gång, men sovsäcken var det värre med. Rotade runt ett bra tag bland alla grejer, men det är inte särskilt lätt när vinden är proppfull med saker och man måste gå dubbelvikt hela tiden. Och dessutom var det rena bastuvärmen där uppe. Gav upp till slut och åkte till Rusta och köpte en ny sovsäck. Insåg att jag troligen inte använt den sedan mellanstadiet, så det var nog ändå dags att skaffa en ny.
Kvällen ägnades förstås åt melodifestivalen, som kändes väldigt lång. Förstår egentligen inte varför man tittar på det, men tittas det ska det i alla fall. Om rätt låt vann? Nej, vet inte riktigt vilken jag tyckte skulle vinna, men Rysslands var inte en av de bästa. Gillade Norges låt faktiskt, för en gångs skull, och ett par till som jag inte kommer ihåg var de kom ifrån. Blev lite förvånad över att Sverige kom så långt ner, trodde att resultatet åtminstone skulle bli lite bättre än så. Jag höll på att somna i slutet, men kämpade mig igenom hela spektaklet med hjälp av en hel del godis...

Idag uppvaktade jag lilla mor med en liten blombukett och vi åkte sen till Vintervikens trädgårdscafé och åt lunch. Vilket inte var det lättaste... Först åkte vi vilse några gånger - trots mammas GPS - och när vi väl var där stod vi i kö i en halvtimme för att beställa, och fick sedan vänta en halvtimme till på våra ciabattas (ciabattor? ciabatti? förslag, Alessandra??). De stackarna som jobbade där såg väldigt stressade ut och folk som väntade blev mer och mer otåliga. Men det var ett trevligt ställe och ciabattan var god.

Ikväll var vi på middag hos min kusin som fyllde 20. Vi fick jättegod karibisk-inspirerad kyckling med massa mumsiga grönsaker, och smarrig tårta med jordgubbar. Kvällens underhållning stod 3-årige lillkusinen för - han pratar konstant just nu, och säger alla möjliga och omöjliga saker. Han kom även med kvällens sötaste kommentar när han sa till sin storasyster (födelsedagsbarnet): "Du är som en blomma". :)

Dags att ladda för en ny arbetsvecka - och framför allt för klassresan ons-tors. Ska försöka samla på mig lite sömn, för det lär det väl inte bli mycket av i ett tält med 17 tonåringar...

2 kommentarer:

HellaBella sa...

Inte illa att fira lilla mamma på det sättet, själv ringde jag bara min. Får kanske ha en överraskning på lut när de kommer på tisdag för att vara barnvakt...

Alice sa...

ciabatte, naturalmente.

tror att det fiket jag varit på ligger i skulpturens hus, längre ner mot vattnet från trädgården. när jag var där hade de våffelbuffé det var trevligt. och huset är snyggt för det är nobels gamla salpeterfabrik. tror jag det heter.

i alla fall så hittade jag inte ens vintervikens trädgår när jag var där, så vi kanske kunde ta oss dit tillsammans någon gång?