söndag, maj 18, 2008

Syttene mai i Oslo

Har just kommit hem från Oslo, där jag varit över helgen. Åkte i fredags direkt efter min sista lektion (gick redan vid kvart i ett - så tidigt har jag nog aldrig gått från jobbet på tre år...). Eftersom "syttene mai" i år var på en lördag, så passade vi på att åka dit, jag, min pappa och mina två systrar. Min farbror bor strax utanför Oslo, så vi trängde ihop oss hos honom allihop. Tyvärr var årets 17. mai den kallaste jag nånsin varit med om. När vi vaknade på morgonen var det 2,8 grader, och på TV såg vi en direktsändning från firandet på en plats inte långt ifrån Oslo - och där snöade det! Men ska det firas så ska det, så vi åkte tappert in till "byen" och firade med alla glada norrmänn. Fullt med folk var det förstås, i Norge vet de verkligen hur man firar en nationaldag! Tog oss via paradgatan Karl Johan till slottet, där kungafamiljen stod och vinkade till folket. Min yngsta syster var helt fascinerad av kungen, och ville stå där länge, länge och bara titta. Hon fick vår farbror att skriva ut bilden här nedan, så att hon kunde ta med den till skolan och visa för sina klasskompisar (som går i 6:an - man undrar ju om de kommer bli lika imponerade...).Hörde förresten att det stått i tidningen att det var "skandal" att drottningen haft sin "slöjfe" (de blå-vit-röd-färgade bandet som alla har på sig på 17. mai) på fel sida. Man ska ha den på vänster sida, vid hjärtat, men hon hade den på höger - vilket faktiskt syns på den något suddiga bilden. Ojoj, vilken katastrof...

Självklart hade jag min bunad (=norsk folkdräkt) på mig - trots att det var så kallt. Men när jag nu tagit med mig den ända dit, så måste jag väl ändå använda den. Fick dock låna en tjock jacka av min farbror att ha över - annars hade jag nog frusit ihjäl... Här är min farbror, min pappa, jag, och den äldsta av mina systrar - frusna men glada - på Rådhusplassen i Oslo:

Till slut hittade vi ett ställe att gå in och värma oss på, och de norska bröderna kunde få sin efterlängtade Ringnes... Här är jag och pappa när vi tinat upp lite:


Trots vädret var det en bra helg. Det var skönt att komma iväg från vardagen ett tag, och jag lyckades faktiskt med att inte tänka på jobbet alltför ofta... Men nu är helgen slut, och det är tillbaks till vardagen som gäller.

1 kommentar:

HellaBella sa...

Vilket fin folkdräkt! Ja ni norrmän kan verkligen det där med att fira en nationaldag...Blir lite avis faktiskt