onsdag, juni 24, 2009

Sommarläsning

Bloggen verkar visst ha tagit sommarlov den också, det var ett tag sen jag skrev nåt nu. Det är så skönt att vara ledig - sova länge, äta frukost länge, strosa omkring och bara vara, och läsa.
Läsa, ja. Nu när Twilight-böckerna tagit slut tog det liksom stopp. Hur ska jag klara mig utan Bella och Edward?? Det går ju inte att hitta någon värdig ersättare. Men härom dagen gick jag i alla fall till biblioteket för att skaffa nånting att läsa i sommar. Så här blev resultatet:

Har gett mig i kast med Eragon nu, vilket faktiskt var ett boktips ifrån en av mina (f.d.) elever. Han och jag har diskuterat Harry Potter då och då under året, i takt med att hans mamma läst de två sista böckerna för honom. När han upptäckte att jag läst allihop kom han ofta och rapporterade vad som hänt i boken kvällen innan. Ibland var det nog tur att jag visste vad han pratade om, särskilt när han en morgon kom in i klassrummet och utbrast "Hedwig är död!" :) (Hedwig är Harrys uggla, för er som ev. är mindre insatta...). Precis i slutet av terminen hade de läst färdigt sista boken, och några dagar senare kom han och berättade att de börjat på en ny. När jag nyfiket undrade vad det var för något, började han ivrigt berätta om Eragon och avslutade med "Jag tycker du borde läsa den, jag tror du skulle gilla den". Och hur kan man motstå ett sådant boktips från en så entusiastisk 8-åring? :)
Jag är väl inte helt övertygad om Eragon än så länge, men jag ska ge den en chans i alla fall, om inte annat så för lille N:s skull.

Stockholms-böckerna är förresten till för att ge mig lite idéer inför Stockholms-temat som vi ska ha i höst. Lånade ett gäng böcker om Vikinga-tiden också för några dagar sedan - behöver uppdatera mina mellanstadiekunskaper litegrann inför hösten!

1 kommentar:

Alice sa...

säg till om du vill låna något om stockholm. här finns det resurser ser du,