fredag, april 17, 2009

Inspirerande dag

Idag har jag varit på en jätterolig och inspirerande mattekurs! Dagen började med sovmorgon, vilket alltid är trevligt, eftersom kursen började först kl. 9 (och dessutom var i Liljeholmen, vilket är närmare för mig än till jobbet). Kursen hölls av två finska pedagoger som kommit hit för att föreläsa om sitt arbetssätt och material och vi fick prova allt själva, vilket förstås alltid är kul! Första uppgiften gick ut på att lägga s.k. logiska block på rad enligt vissa regler, varje gång man la en ny fick man bara ändra en av följande egenskaper: färg, form eller tjocklek. Det var inte helt lätt men det gick. Efter att jag tog bilden lyckades vi faktiskt få ihop raden till en cirkel, genom att ändra lite här och var.

Här jobbar vi med triangeltal och kvadrattal och lägger fina mönster:

Centikuber är alltid kul. Här skulle vi först gissa vilka figurer på pappret som var likadana och sedan bygga dem för att kolla:
Detta var bara en bråkdel av vad vi gjorde, oftast var jag alltför engagerad för att komma på att ta fram kameran.
I slutet av dagen fick varje kursdeltagare en egen jättelåda som innehåller allt material - helt gratis! Som tur är hade jag en bilburen kollega med som skulle tillbaka till skolan och han var snäll och tog med sig min låda, som inte var jättetung men ganska otymplig. När vi stog och väntade medan han hämtade sin bil såg vi ett gäng andra lärare som hoppade in i en taxi med sina lådor. Vi frågade skämtsamt om skolan skulle betala resan - "Ja, vi ringde och kollade" blev svaret! Jösses, det skulle aldrig vår skola gjort...
När jag kom hem väntade en annan låda snällt utanför dörren - ekolådan. Så nu blir det till att äta aubergine och zucchini i helgen. Och mumsiga tomater. Och spetskål - någon som vet vad man gör med sådan?



3 kommentarer:

HellaBella sa...

Härligt med så bra material. Hoppas du får en trevlig helg!

Alice sa...

hola
jag kämpar alltid med vår kål, det är inte min favoritgönsak.
antingen fräser jag den med vitlök eller så sär jag den tunt och har i sallad.
den stekta är min favorit, men alex tycker där är slemmigt.

Trulsan sa...

Haha, vilken underbar youtubesnutt, lite så var det faktiskt. Förutom argskriket där i mitten *s*

Trevlig helg!